Image

Image

zaterdag 15 maart 2014

Revisie differentieel, part 2

Na het schoonmaken van alle onderdelen, wat een heidens karwei was met die zware olie, begonnen met het spuiten van de behuizing. Om het lekker simpel en clean te houden heb ik dezelfde verf gebruikt als voor het motorblok en de versnellingsbak (KBS Motor Coater).

Ik heb de binnenringen van de lagers voorverwarmd in een oven tot ongeveer 100 graden, daarna konden ze vrij gemakkelijk op de assen getikt worden. Hierbij heb ik de oude binnenringen als "montage-tool" gebruikt.
Het vastzetten van de centrale bout op de ingaande as ging iets moeilijker. Deze moet de crush-sleeve in elkaar drukken om zodoende de juiste voorspanning, pre-load, op de lagers te krijgen. Ik heb hiervoor een grote Makita slagmoersleutel gebruikt, maar zonder het smeren van de schroefdraad kreeg ook deze de sleeve niet ingedrukt. Heftige torque-waardes dus!



Als uitgangspunt voor het plaatsen van de diverse shims ben ik uitgegaan van de oude posities, er zijn immers geen componenten vervangen anders dan de lagers. Ik gok er dus op dat deze nog steeds binnen kleine tolleranties gelijk zijn aan de originele (vandaar hetzelfde merk: Timken).
Aangezien ik niet beschik over alle special-tools die Jaguar voorschrijft, heb ik alles uitgevoerd met een meetklok, schroefmaat en een schuifmaat.

Misschien een beetje laat om te vermelden: Meet bij de demontage alles al op en noteer het goed, dit is van groot belang bij de montage!

De preload van de lagers heb ik dus overgenomen van de oude setup, evenals de uitlijning van de pinion en de ring. Hierna heb ik de back-lash gemeten met de meetklok; perfect!

Als final-check daarna het looppatroon van de ring en pinion gecontroleerd met Pruisisch Blauw, helaas heb ik hier geen foto's van gemaakt. Onderstaand plaatje geeft de verschillende looppatronen weer die je tegen kunt komen, gelukkig voor mij was ook dit meteen goed.

Het is wel belangrijk om dit te doen onder een belasting, oftewel iemand moet wat tegedruk geven tijdens het draaien, anders krijg je een verkeerd en onduidelijk beeld.

Opmerking: het Pruisisch Blauw werkte bij mij niet zo goed (of ik heb het verkeerd gebruikt), maar de lippenstift van m'n vriendin deed wonderen bij het checken van het patroon ;-).
  

Het definitieve resultaat, nu maar zien of de theorie en al het werk in de praktijk ook goed gaat. Helaas zal de roadtest nog wel even op zich laten wachten.

Opmerking voor de personen die dit ook zelf willen gaan doen: Vergis je niet in de tijd die het kost om dit klusje te klaren en wees heel precies in het werk.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten